Autors: Haruki Murakami i Kat Menschik
Editorial, any: Libros del zorro rojo, 2013
Títol original, idioma, any: Nemuri, japonès, 1990
Gènere: Narrativa
Traductora: Lourdes Porta
Número de pàgines: 80
Llegit en: Espanyol

La nostra protagonista fa molts dies que no dorm. Ja li va passar fa molt temps, quan estudiava a la facultat. Però ara és diferent. No pot dormir i li ha agafat una fal·lera molt gran per llegir, i també per fer la seva, està canviant. Abans tenia una vida fàcil, un marit perfecte i un fill preciós. Ara s'adona que només vivia per inèrcia, que res de la seva vida anterior tenia sentit. Ningú s'adona del seu canvi i ella segueix fent veure que és l'esposa modèlica i la mare sol·lícita. Però quan es queda sola es lliura al cultiu d'ella mateixa, que és el que l'omple. I se sent bé, molt bé. Ja no necessita ningú, i sobretot, no necessita dormir, no té aquests lligams que aturen l'altra gent. És ella i el món, en constant evolució. A ella no la poden aturar.

Es tracta d'un conte de Murakami amb les il·lustracions inquietants de la Kat Menschik, el segon que llegeixo d'aquest format. La història és molt més murakamiana que a 'La biblioteca secreta', que era un conte infantil de terror. Intriga al principi quan vols saber què li passa a la protagonista i per què no dorm, però després es torna una mica repetitiu. Tot el llibre és un viatge cap a l'interior de la noia, un viatge que la porta a descobrir moltes coses d'ella i dels altres. La descripció de personatges i de la situació és molt característica de l'autor, però em costa llegir-lo en espanyol, m'he acostumat a fer-ho en català. El final és molt abrupte i podríem dir que et deixa amb un pam de mas, tot i que en pots fer interpretacions.

Només començar ja em va semblar que m'agradaria més que l'altre, però penso que es va diluint una mica. Comprendre la protagonista no és fàcil, i no he estat capaç d'empatitzar gaire amb ella. He de dir que les il·lustracions no m'agraden especialment, però s'adiuen a la història, fosca i estrafolària. He de tornar a dir que si l'autor no fos Murakami, aquest llibre no hauria caigut a les meves mans, però el vaig anar a buscar. No sé si n'hi haurà més d'aquests, però prefereixo clarament les històries llargues de l'autor.

Puntuació: @@