Autor: Stéphane Hessel
Editorial, any: Destino, 2011
Títol original, idioma, any: Indignez-vous!, francès, 2011
Gènere: Assaig
Traductora: Maria Llopis
Número de pàgines: 60
Llegit en: Català

Una mica tard em decideixo a informar-me sobre el moviment Indignat. No em vaig interessar massa pel tema, però en trobar-me aquest assaig davant dels morros em vaig decidir a llegir-lo, sobretot perquè és molt curt i vaig pensar que no se'm faria pesat, no és el tipus de lectura que prefereixo. Amb el llibre a les mans, vaig descobrir que de les escasses 60 pàgines només unes 27 són en realitat del diplomàtic i redactor de la Declaració Universal dels Drets Humans Stéphane Hessel. Les primeres pàgines són el pròleg de José Luis Sampedro i al final trobem les notes i l'epíleg dels editors, en els que ens fan aclariments i ens relaten vida i miracles de l'autor. En realitat, l'obra gira al voltant d'una única idea: indignar-se davant de la injustícia que pateix la societat, totes les vexacions a les que ens sotmeten les classes dominants, però revoltar-se de forma pacífica. Convida a la reflexió i a no deixar-nos trepitjar sense més, però francament, a mi no m'ha impulsat a sortir al carrer a demanar el que em pertoca. Molta història i molt bones intencions, però de la teoria a la pràctica hi ha un món... o un parell d'universos.

Aquesta no és una ressenya convencional, és clar, perquè hi ha poc a ressenyar. És probable que aquest fulletó hagi guiat una quanta gent per emprendre accions molt nobles, però un cop hagi premut el botó de publicar jo oblidaré que l'he llegit. No m'ha arribat, em sap greu. Tampoc no puc puntuar-lo, la veritat és que m'ha deixat força indiferent. Si li posés un sc en aquest cas no seria per enviar-lo a la foguera, voldria dir 'sense conseqüències'.