Autor: J. M. Coetzee
Editorial, any: labutxaca, 2007
Títol original, idioma, any: Age of Iron, anglès,1990
Gènere: Narrativa
Traductora: Dolors Udina
Número de pàgines: 222
Llegit en: Català
Premis: Llibreter 2003

La senyora Curren viu a Ciutat del Cap els darrers dies de l'apartheid. Rep una mala notícia: té càncer. No li queda massa temps, i l'edat no hi ajuda. Per aquest motiu decideix escriure una llarga carta a la seva filla exiliada a Amèrica ja fa temps, per explicar-li els últims dies de la seva vida i deixar així un llegat de la seva existència. Com a tota companyia té un rodamón anomenat Vercueil, que decideix ajudar i li permet viure a la seva propietat. Junts viuran la cara més crua de la Sud-àfrica dels conflictes racials, allò que ningú no desitja que passi al seu país estimat. Dona d'idees clares, la senyora Curren anirà descrivint la situació de la ciutat a l'hora que reflexionarà sobre la seva vida.

Sense moure's de Sud-àfrica, aquest llibre aporta una perspectiva diferent de la situació d'allà que la de La leona blanca. Aquest llibre no deixa de ser una reflexió vital d'una anciana que sap que es mor, però no està exempte d'una gran càrrega de crítica social. La dona es dirigeix a la seva filla, que és qui ha de llegir aquestes últimes paraules. Està distribuïda en quatre parts, però no tenen cap diferenciació unes i altres, només explica el que va vivint i pensant. El to és reflexiu i, per tant, embolicat de vegades.

Torno a llegir un d'aquells llibres que t'adones que és una bona obra, un text que podria agradar i molt a altra gent, però en el meu cas se m'ha fet una mica carregós i pesat. No és que sigui depriment, però es palpa l'amargor de la senyora Curren en molts passatges, i això fa que estigui ben escrit, però no que hagi aconseguit captar la meva atenció. M'ha costat una mica i he trigat a llegir-lo més del que tocaria, però no em sorprendria si algú em diu que l'ha llegit i li sembla una obra fantàstica, un document acurat i ben documentat. A mi senzillament, no m'ha acabat d'entrar.

Puntuació: @@