Autor: Jostein Gaarder
Editorial, any: Empúries,1995
Títol original, idioma, any: Sofies verden, anglès,1991
Gènere: Filosofia
Número de pàgines: 492

La Sofia Amundsen és una noia a punt de fer 15 anys amb inquietuds i que comença a fer-se preguntes sobre la seva vida. Fins ara ha viscut una vida normal amb els seus pares i els seus animalons. Però un bon dia comença a rebre notes i cartes d'un desconegut que pretén fer-li un curs de filosofia per fascicles. Sorpresa, la Sofia comença a llegir amb molt interès els primers passos del pensament de la història de la humanitat i de seguida espera noves entregues i es sent encuriosida pel seu misteriós professor i per la història de la filosofia. Paral·lelament, un seguit de fets estranys la relacionen amb una noia que es diu Hilde i que fa els anys el mateix dia que ella, però que no coneix de res. La història patirà uns quants girs inesperats que faran que la vida de Sofia i el món tal i com ella el coneixia mai no tornin a ser el mateix.

Aquest llibre ja s'ha convertit en un clàssic. Parla de filosofia i fa una repassada a tots els pensadors importants de la nostra història, però la novel·la que es teixeix al voltant del curs de filosofia no deixa indiferent i és capaç de sorprendre. Segurament l'hagués gaudit encara més si l'hagués llegit quan tocava, ja que està dedicat a un públic més jove (hagués estat de gran ajuda per la Selectivitat!), però tot i així m'ha agradat la història de Sofia i de Hilde i també fer memòria dels pensadors i idees que han anat marcant les etapes de la nostra història. Sempre he estat aficionat a la filosofia.

És un llibre molt recomanable, però és clar, si t'avorreix la filosofia és millor ni pensar-s'ho. Té capítols sencers que són una classe de filo, i entenc que això no és atractiu per tothom. A mi també m'avorria a estones, generalment no espero estudiar res quan llegeixo per plaer. Tot i així, estic content d'haver-lo llegit i haver reflexionat una estona, tant per la filosofia del llibre com per la de la història paral·lela, ja que res del llibre està exempte de motius per pensar.